Hot Yoga Stockholm

Bikram Yoga (90 min).

Bikramyoga 90-klassen är den ursprungliga ”Hot Yogan” även kallad ”26 & 2”, den grundar sig på Bishnu Ghosh’s klassiska 84 hathayogaasanas.
Denna sekvens är sammansatt av Bikram Choudhury och består av 26 asanas/poser och 2 pranayamas/andningsövningar.
Sekvensen är sammansatt på ett specifikt sätt för att få en sådan grundläggande, effektiv och säker yogautövning som möjligt. Positionerna som utövas är anpassade så att alla kan utföra de utefter sin egen förmåga.

Alla kan utöva denna klass, ung som gammal, sjuk som frisk, mjuk som stel, stark som svag och nybörjare till mer erfaren.

—————————————————————————————————————————–

HOT 60 (60 min).

Hot 60- klassen är vår egen sekvens som grundar sig på Bishnu Ghosh’s 84 klassiska hathayogaasanas.Serien innehåller Bikramyoga 90-klassens alla 26 poser och 2 andningsövningar. En del av poserna utövas 1 ggn, en del repeteras 2ggr. Vi utför vissa poser i sekvenser/Vinyasas till skillnad från BikramYoga 90-klassen. Den uppmuntrar till större effektivitet och mer andningsmedvetenhet i din yogautövning.

Har du skador eller på något annat sätt inte kan utföra BikramYoga 90-klassen på ett obehindrat sätt, rekommenderar vi att du först helar din kropp med BikramYoga 90-klassen.

Hot 60 är ett bra komplement till den mer grundläggande Bikramyoga 90-klassen. Denna klass kräver lite mer av sin utövare och vi rekommenderar därför att du är familjär/bekväm i BY 90-klassen.

—————————————————————————————————————————–

Ghosh Vinyasa (90 min)

Ghosh Vinyasa fortsättningsklass är en 90 min klass som även den grundar sig på Bishnu Ghosh’s 84 klassiska hathayogaasanas. Den är inspirerad av Tony Sanchez, en av de mest respekterade lärarna inom Ghosh tradition idag.

Klassen innehåller alla BikramYoga 90-klassens poser samt ytterligare ca 15 poser. Serien kräver att du har en mycket god förståelse av Bikramyoga 90-klassens alla poser, samt en god kroppsuppfattning och en stark självdisciplin. Serien utförs i flera Vinyasas, den har snabbare setups och innehåller betydligt färre verbala instruktioner. Klassen innehåller flera djupa höftstretchar, mer överkropps- och armstyrka samt corestyrka. Serien uppmuntrar dig till att gå djupare in i din kropp, till att vara mer effektiv i din yogautövning, att ha fullkomlig kontroll på din andning samt att stärka ditt fokus ytterligare.

Har du skador eller på något annat sätt inte kan utföra BikramYoga 90-klassen på ett obehindrat sätt, rekommenderar vi inte att du gör fortsättningsklassen.Hela din kropp med den vanliga BikramYoga 90-klassen först. Ghosh Vinyasa (90 min) fortsättningsklass är ett utmärkt komplement till den mer grundläggande Bikramyoga 90-klassen.

Denna klass är för mer erfarna utövare och kräver att du har en mycket god förståelse av Bikramyoga 90-klassen.

—————————————————————————————————————————–

Ghosh Mudra Lugn (90 min)

Ghosh Mudra Lugn är en oerhört välgörande klass. Det är en klass där fokuset ligger på andningen. Den inleds med en uppvärmning och sedan fortsätts poserna att utföras i ett mycket lugnt tempo. Poserna hålls sedan lite längre och synkroniseras med andningen. Klassen ger både energi och avslappning. Den förbättrar cirkulationen och är väldigt hälsosam. Den är inspirerad av Tony Sanchez, en av de mest respekterade lärarna inom Ghosh tradition idag.

Denna klass är för ALLA! Nybörjare till erfaren, gammal som ung, stel som mjuk, sjuk som frisk.

—————————————————————————————————————————–

Bikram Yoga fördjupning (105 min)

Bikram Yoga fördjupning är en klass där läraren har möjlighet att fokusera lite extra på något speciellt inom yogan. Det kan vara teknik, andning, fokus, yogafilosofi. Läraren bestämmer inriktningen för klassen. Det är en klass där du som yogautövare har möjlighet att få fördjupa dig extra samt få lite mer kunskap. Dessa klasser rekommenderar vi starkt att du tar så ofta de erbjuds.

Denna klass är för alla, nybörjare som mer avancerad yogautövare.

—————————————————————————————————————————–

Tyst ledd klass (90 min) inga nybörjare

Vår tysta ledda klass är en vanlig bikramyoga-klass som leds i tysthet av läraren. Klassen leds utan några verbala instruktioner. Därför behöver du som yogautövare ha yogat vår vanliga Bikram Yoga (90min) och känna dig bekväm med denna sekvens innan du tar en tyst ledd klass. Denna klass är en mycket meditativ klass och den rekommenderas starkt till alla som har yogat ett tag. Den kan verkligen ta din yogautövning till en annan nivå.

Denna klass är för dig som har yogat vår Bikramyoga 90-klass några gånger och känner igen poserna i BY-sekvensen.

—————————————————————————————————————————–

Privatklasser.

Privatklasser (enskild)
En klass för dig som vill skapa bättre förutsättningar för just dig och din kropp.
Klassen läggs upp efter dina egna behov och önskemål både innehållsmässigt samt tidsmässigt. Du kanske har nya eller gamla skador som du inte vet hur du ska hantera i yogasalen, nyligen genomgått en operation, vill lära dig mer om en eller två yogaposer. Behoven och önskemålen kan variera oerhört. Vi finns här för att hjälpa dig på bästa sätt.

Privatklasser (flera personer)
Vill du ta hit dina medarbetare, dina vänner, en möhippa/svensexa, eller vill du bara yoga i en liten mindre grupp.

Vi tar gärna emot mindre grupper och skräddarsyr efter era önskemål.

—————————————————————————————————————————–

Gravidyoga

Har du praktiserat yoga regelbundet fram tills graviditeten kan du fortsätta att yoga Bikramyoga- och HOT 60-klasserna men du övergår till gravidyogaserien. Du kan övergå till dessa rörelser så snart du får reda på att du är gravid. Du fortsätter att yoga tillsammans med alla andra i de vanliga klasserna men du gör vissa poser lite annorlunda, byter ut några poser mot andra och får några extra vilopauser. Låt lärarna veta att du är gravid så kan vi guida dig i de nya rörelserna. En bra idé är att införskaffa Rajashree’s gravidyoga DVD som vi har i studion där man i lugn och ro kan sätta sig in i de nya rörelserna man ska utföra.

Om du precis har börjat utöva yoga eller är nybörjare och blir gravid rekommenderar vi att du gör ett uppehåll i din yogautövning och kommer tillbaka efter förlossningen.

Om förlossningen varit komplikationsfri kan man börja utöva sin yoga direkt och då den vanliga yogaserien. Känner du dig obekväm med att ligga på mage efter förlossningen så kan du göra gravidyogaserien ett tag till innan du sedan övergår till den vanliga serien.

Några generella saker att tänka på är att aldrig komprimera magen, undvik tryck på magen, tvinga aldrig kroppen att gör något den inte kan, håll aldrig andan utan andas normalt genom näsan. Att lyssna på sin kropp är alltid det viktigaste. Vi uppmuntrar att yoga under graviditeten då detta med största sannolikhet kommer att hjälpa dig att bibehålla din kropp stark och frisk, underlätta själva förlossningen och dessutom kommer du snabbare att återhämta dig efter din förlossning.

Se gravidyogaserien i bilder HÄR.

Är du osäker på något tveka inte att fråga oss.

—————————————————————————————————————————–

Barnyoga (45 min)

I barnyogan får barnen röra på sig, leka, vara kreativa, skapa fokus och hitta lugn, i en harmonisk och tillåtande miljö utan tävlingsmoment eller prestation. Här får barnen vara precis som de är! Barnyogan hålls som kurs om 8 ggr i åldersindelade grupper.